torstai 25. heinäkuuta 2013

Isoveli valvoo Tukkijoella


 Tukkijoki (knoppitieto: peräisin vuodelta 1982) on useiden Särkänniemen vieraiden suosikki etenkin hellepäivinä. Minulle Tukkijoki on laitteista rakkain, koska se on oman laitetiimini suurin laite ja ensimmäisiä laitteita, joita olen oppinut ajamaan. Tänä kesänä olen päässyt itse kouluttamaan uusia työntekijöitä tukkikuskeiksi, joten koen velvollisuudekseni valottaa lukijoille hieman Tukkijoella työskentelyä. Laitteen kyydissä asiakkaat eivät näet ole lainkaan niin yksin ja katseilta piilossa kuin luulevat olevansa.

Tervetuloa Tukkijoen valvomoon!


 Asiakkaat näkevät Tukkijoelle tullessaan kaksi työntekijää, jotka tarkistavat rannekkeet, mittaavat pienimmät, auttavat asiakkaat tukin kyytiin ja pois sekä kantavat asiakkaiden laukkuja. Monikaan asiakas ei kuitenkaan tiedä, että näiden kahden työntekijän lisäksi Tukkijoella on koko ajan myös kolmas työntekijä. Tukkijoen valvoja istuu laitealueella olevassa pienessä mökissä ja tarkkailee herkeämättä laitteen toimintaa ja asiakkaita sekä ikkunoista että turvakameramonitoreista. Lastaukseen valvoja on tarvittaessa yhteydessä radiopuhelimella ja asiakkaisiin kuulutuslaitteiston välityksellä.

Monitorien lisäksi tukkeja voi tarkkailla ikkunan kautta.

 Valvojan tehtäviin kuuluvat laitteen käynnistäminen aamulla ja sulkeminen illalla. Vesi ei kierrä kourussa koko aikaa, vaan kourut täytetään aina avaamisen yhteydessä. Avaamisen ja sulkemisen välillä laite pyörii automaattisesti, mutta järjestelmän (ja asiakkaiden) toimintaa on tärkeä seurata koko ajan. Jotta tukit eivät ajautuisi liian lähelle toisiaan, Tukkijoen järjestelmä pysäyttelee niitä välillä automaattisesti. Valvoja voi pysäytellä tukkeja myös manuaalisesti.

Valvoja pysäyttelee tukkeja tarvittaessa vaaratilanteiden ehkäisemiseksi.

 Tukit on mahdollista pysäyttää sekä niitä kuljettavien hihnojen päälle että joihinkin kohtiin kourussa – jos siis tukkisi pysähtyy kesken ajon, älä hätäänny. Se ei ole jäänyt jumiin esimerkiksi painavuuden vuoksi.  Valvoja näkee pysähtymisen kyllä, ja hän on saattanut myös pysäyttää tukin itse estääkseen tukkien ajautumisen liian lähelle toisiaan. Todennäköisesti ajo jatkuu normaalisti muutaman sekunnin odottamisen jälkeen.

Kuten kaikissa teknisissä laitteissa, myös Tukkijoessa ilmenee välillä häiriöitä. Tukit saattavat esimerkiksi jäädä matkan varrelle jumiin. Tällöin valvoja kutsuu paikalle apuvoimia, kuten huoltomiehiä ja järjestyksenvalvojia. Järjestyksenvalvojat rientävät alueelle juoksujalkaa asiakkaiden seuraksi ja informoimaan heitä laitteen liikkeistä tai liikkumattomuudesta. Huoltomiehet saapuvat huomattavasti hitaammin, mutta jahka he ovat raahautuneet paikalle, he tekevät taikojaan ja saavat laitteen pyörimään yleensä varsin ripeästi.

Laitehäiriöt ovat Tukilla melko harvinaisia, joten suurimman osan ajasta valvoja voi vain tarkkailla tukkien liikkumista, kuunnella radiota ja kuulutella asiakkaille ohjeita, jos siihen on tarvetta. Ruuhkapäivänä ei ole mitään mukavampaa kuin paeta puiston hälinää valvomoon, jossa voi rauhassa katsella tukkien menoa ja laulaa kovaan ääneen nuotin vierestä Ultra Bran Vesireittejä.

”Olkaa hyvät ja ottakaa ylimääräiset esineet pois suusta ajon ajaksi.”

 Kun siis hyppäätte tukkiin, tiedostakaa, että minä tai joku työkavereistani valvomme teitä koko ajan. Aika orwellilaista. Pahantahtoisia me valvojat emme ole: valvontakameroille voi vapaasti vilkuttaa. Minä ainakin vilkutan aina takaisin. (Keskisormen ja kielen näyttämisestä ei tule yhtään niin hyvä mieli, välttäkää siis niitä.)


Marianna

1 kommentti: