Tukkijoki (knoppitieto: peräisin vuodelta
1982) on useiden Särkänniemen vieraiden suosikki etenkin hellepäivinä. Minulle Tukkijoki
on laitteista rakkain, koska se on oman laitetiimini suurin laite ja ensimmäisiä
laitteita, joita olen oppinut ajamaan. Tänä kesänä olen päässyt itse
kouluttamaan uusia työntekijöitä tukkikuskeiksi, joten koen velvollisuudekseni
valottaa lukijoille hieman Tukkijoella työskentelyä. Laitteen kyydissä
asiakkaat eivät näet ole lainkaan niin yksin ja katseilta piilossa kuin
luulevat olevansa.
Tervetuloa Tukkijoen valvomoon! |
Asiakkaat näkevät Tukkijoelle
tullessaan kaksi työntekijää, jotka tarkistavat rannekkeet, mittaavat
pienimmät, auttavat asiakkaat tukin kyytiin ja pois sekä kantavat asiakkaiden
laukkuja. Monikaan asiakas ei kuitenkaan tiedä, että näiden kahden työntekijän
lisäksi Tukkijoella on koko ajan myös kolmas työntekijä. Tukkijoen valvoja
istuu laitealueella olevassa pienessä mökissä ja tarkkailee herkeämättä laitteen
toimintaa ja asiakkaita sekä ikkunoista että turvakameramonitoreista.
Lastaukseen valvoja on tarvittaessa yhteydessä radiopuhelimella ja asiakkaisiin
kuulutuslaitteiston välityksellä.
Monitorien lisäksi tukkeja voi tarkkailla ikkunan kautta. |
Valvojan tehtäviin kuuluvat
laitteen käynnistäminen aamulla ja sulkeminen illalla. Vesi ei kierrä kourussa
koko aikaa, vaan kourut täytetään aina avaamisen yhteydessä. Avaamisen ja
sulkemisen välillä laite pyörii automaattisesti, mutta järjestelmän (ja
asiakkaiden) toimintaa on tärkeä seurata koko ajan. Jotta tukit eivät ajautuisi
liian lähelle toisiaan, Tukkijoen järjestelmä pysäyttelee niitä välillä
automaattisesti. Valvoja voi pysäytellä tukkeja myös manuaalisesti.
Valvoja pysäyttelee tukkeja tarvittaessa vaaratilanteiden ehkäisemiseksi. |
Tukit on mahdollista pysäyttää
sekä niitä kuljettavien hihnojen päälle että joihinkin kohtiin kourussa – jos
siis tukkisi pysähtyy kesken ajon, älä hätäänny. Se ei ole jäänyt jumiin
esimerkiksi painavuuden vuoksi. Valvoja
näkee pysähtymisen kyllä, ja hän on saattanut myös pysäyttää tukin itse estääkseen
tukkien ajautumisen liian lähelle toisiaan. Todennäköisesti ajo jatkuu
normaalisti muutaman sekunnin odottamisen jälkeen.
Kuten kaikissa teknisissä
laitteissa, myös Tukkijoessa ilmenee välillä häiriöitä. Tukit saattavat
esimerkiksi jäädä matkan varrelle jumiin. Tällöin valvoja kutsuu paikalle
apuvoimia, kuten huoltomiehiä ja järjestyksenvalvojia. Järjestyksenvalvojat rientävät
alueelle juoksujalkaa asiakkaiden seuraksi ja informoimaan heitä laitteen
liikkeistä tai liikkumattomuudesta. Huoltomiehet saapuvat huomattavasti
hitaammin, mutta jahka he ovat raahautuneet paikalle, he tekevät taikojaan ja
saavat laitteen pyörimään yleensä varsin ripeästi.
Laitehäiriöt ovat Tukilla melko
harvinaisia, joten suurimman osan ajasta valvoja voi vain tarkkailla tukkien
liikkumista, kuunnella radiota ja kuulutella asiakkaille ohjeita, jos siihen on
tarvetta. Ruuhkapäivänä ei ole mitään mukavampaa kuin paeta puiston hälinää
valvomoon, jossa voi rauhassa katsella tukkien menoa ja laulaa kovaan ääneen
nuotin vierestä Ultra Bran Vesireittejä.
”Olkaa hyvät ja ottakaa
ylimääräiset esineet pois suusta ajon ajaksi.”
|
Kun siis hyppäätte tukkiin,
tiedostakaa, että minä tai joku työkavereistani valvomme teitä koko ajan. Aika
orwellilaista. Pahantahtoisia me valvojat emme ole: valvontakameroille voi
vapaasti vilkuttaa. Minä ainakin vilkutan aina takaisin. (Keskisormen ja kielen
näyttämisestä ei tule yhtään niin hyvä mieli, välttäkää siis niitä.)
Marianna
ES on mailman paras juoma :3
VastaaPoista